James Benjamin Franklin
James Benjamin Franklin

James Benjamin Franklin (b. 1972, Tacoma, Washington)

James Benjamin Franklin lives and works in Detroit, MI. Franklin’s custom constructed shapes and assorted collage of textures combine to form a style that is untethered by traditional narrative. Shape, texture, and palate flow into one another overlap, and expand in dynamic compositions liberated from the confines of a canvas. The forms became ungainly, even awkward, but are no less vibrant and exciting for it. Their lack of balance implies a kineticism and propulsion echoed in their push into three dimensions.

The work engages a dialogue that questions the nature and expressive potential of creativity — how our subrational responses dominate decision making, how our trust in them opens up creative possibilities to expose not only the power of our intuition, but our vulnerability to it. Viewers are encouraged to meditate on the basic framework of craft, exposing evidence of his process – layers, splatters, drips, the underlying structure - in plain sight.

Franklin received his MFA from Cranbrook Academy of Art in 2017. Recent solo exhibitions include “Framed In Memory,” Proyectos Monclova, CDMX (2021); “Whole In The Dust,” Reyes | Finn, Detroit, MI (2019). Also, a forthcoming solo exhibition at the KMAC Museum, Louisville, KY (August 2021). His work has also been included in group exhibitions at Kemper Museum of Contemporary Art, Kansas City, MO; and the Ulrich Museum of Art, Wichita State University, Wichita, KS.

Artistic influences include Shirley Jaffe, Thornton Dial, Richard Diebenkorn, Philomé Obin, and Agnes Martin among others.

Dreams And Demons

Acrylic, paper, fabric, glitter, rubber, apoxie sculpt, and plaster cloth on foam

72.44 x 60.23 x 2 in

The Charge

Acrylic, sand, glitter, fabric and epoxy sculpt on reinforced rigid wrap

57.87 x 47.24 x 1.57 in

Julius Heinemann
Julius Heinemann

Julius Heinemann centra su práctica en el estudio de los diferentes modos de percepción, entendidos como pieza clave en las relaciones del individuo con lo otro –un “otro” que puede ser denominado realidad, sociedad, mundo, etc. Así, en su investigación analiza cómo formamos “imágenes” a través de la percepción –fragmentos de información del exterior que actualizamos continuamente– con las que cada uno de nosotros, en tanto seres individuales, puede lidiar con conceptos como tiempo y espacio, centrales en la articulación de esas relaciones sensoriales.

A través de su cuerpo de trabajo indaga formalmente en los modos preconcebidos con los que se interpretan valores abstractos: forma, escala, color, silueta… para redefinir desde ellos estrategias que, desde la subjetividad, entiendan nuestra relación con el tiempo y en el espacio con otros patrones, y así desarrollar un archivo de imágenes personales.

La suma de sus dibujos, pinturas, instalaciones, libros y otros medios con los que el artista trabaja, así como las colaboraciones con otros artistas, trazan un vocabulario que le permite adquirir nuevas capacidades con las que afrontar la inestabilidad y el flujo continuo de la contemporaneidad, ese constante devenir, aprehendiendo otra temporalidad y espacialidad.

De este modo, sus obras se convierten en base para la búsqueda de un pensamiento fuera de las ideas normativas establecidas en todo campo de conocimiento, y que reverberan en la concepción de la historia, la ciencia o la política. Su permanente actitud de cuestionamiento sobre lo que vemos físicamente, se plantea como una herramienta de pensamiento y sentimiento, como una alternativa para imaginar la posibilidad de una actitud colectiva compuesta por nociones libres individuales.

Title of work

Technique

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