Gabriel de la Mora
Gabriel de la Mora

Gabriel de la Mora (1968, Mexico City) lives and works in Mexico City. De la Mora focuses his artistic practice on the use and reuse of discarded or obsolete objects that seem to have completed their utilitarian life. More interested in the deconstruction and fragmentation of an object or material over time, De la Mora rejects the notion of the artist as a virtuous and focuses on reconstruction based on practices based on the passage of time and processes, echoing the Ready-made concept. In an obsessive process of collecting and cataloging discarded objects -old radios, shoe soles, microscope slides, egg shells, doors, and daguerreotypes- De la Mora creates new geometrical assemblages by rearranging their fragments. Interested in the juxtaposition of making the ephemeral reappear in a new light, De la Mora gives visibility to the aura of the object, compressing its immateriality, which once removed from its previous narrative and arranged in a context of exhibition, seems in turn to be watching us.

MCI / 21 - II f

Discarded rubber blankets from ofset printing press, mounted on wood

94.49 x 212.6 x 2.36 in

44,400

1,776 used sides of 888 match boxes from 44,400 burnt matches on acid-free carboard mounted on wood

39.37 x 31.69 x 1.57 in

355,050 (176,500 + 178,550)

Diptych of 14,202 sides of 6,621 match boxes of 355,050 burnt matches on acid-free cardboard mounted on wood

78.74 x 63.39 x 2.36 in

280,261 (200,728 + 79,533)

Diptych of 280,261 eggshell fragments on wood (200,728 white hen eggshells fragments + 79,533 black emu eggshells fragments)

47.24 x 94.49 x 1.57 in

José Rosas Moreno 110 III

Detached consolidated ceiling from 1915 on canvas, mounted on wood and aluminum stretcher

70.87 x 94.49 x 1.57 in

Pomona 42 I

Detached consolidated ceiling from 1908 on canvas, mounted on wood and aluminum stretcher

70.87 x 94.49 x 1.57 in

Pomona 42 IV

Detached consolidated ceiling from 1908 on canvas, mounted on wood and aluminum stretcher

62.99 x 70.87 x 1.77 in

A.R.L. 75.7 g. de pigmento

Diptych of Oil on anonymous hidden paintings on canvas from the fake Antonio Rodríguez Luna; reconstituted oil on canvas

34.84 x 83.46 x 1.1 in

159 días I

from the series The sense of possibility

Diptych of a hand carved obsidian with an eroded and consolidated oil on canvas

7.87 x 19.69 x .79 in

587 días V

from the series The sense of possibility

Diptych of a hand carved obsidian with an eroded and consolidated oil on canvas

7.87 x 19.69 x .79 in

Hacer posible lo imposible

Hand carved obsidian

17.72 x 59.84 x 2.17 in (right) 17.72 x 61.42 x 2.17 in (left)

Julius Heinemann
Julius Heinemann

Julius Heinemann centra su práctica en el estudio de los diferentes modos de percepción, entendidos como pieza clave en las relaciones del individuo con lo otro –un “otro” que puede ser denominado realidad, sociedad, mundo, etc. Así, en su investigación analiza cómo formamos “imágenes” a través de la percepción –fragmentos de información del exterior que actualizamos continuamente– con las que cada uno de nosotros, en tanto seres individuales, puede lidiar con conceptos como tiempo y espacio, centrales en la articulación de esas relaciones sensoriales.

A través de su cuerpo de trabajo indaga formalmente en los modos preconcebidos con los que se interpretan valores abstractos: forma, escala, color, silueta… para redefinir desde ellos estrategias que, desde la subjetividad, entiendan nuestra relación con el tiempo y en el espacio con otros patrones, y así desarrollar un archivo de imágenes personales.

La suma de sus dibujos, pinturas, instalaciones, libros y otros medios con los que el artista trabaja, así como las colaboraciones con otros artistas, trazan un vocabulario que le permite adquirir nuevas capacidades con las que afrontar la inestabilidad y el flujo continuo de la contemporaneidad, ese constante devenir, aprehendiendo otra temporalidad y espacialidad.

De este modo, sus obras se convierten en base para la búsqueda de un pensamiento fuera de las ideas normativas establecidas en todo campo de conocimiento, y que reverberan en la concepción de la historia, la ciencia o la política. Su permanente actitud de cuestionamiento sobre lo que vemos físicamente, se plantea como una herramienta de pensamiento y sentimiento, como una alternativa para imaginar la posibilidad de una actitud colectiva compuesta por nociones libres individuales.

Title of work

Technique

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